Theo & Mamma

Matte är i Hudiksvall och jag och Theo håller ställningarna här hemma. Theo har varit på bushumör idag och har bjudit på många glada skratt. För tillfället ligger han och tar igen sig lite. Han har tyvärr hamnat i en lite konstig sovrytm och vill gärna nattsudda ända till tolv innan han somnar för natten. Kämpigt för mig som är trött vid tio...Å andra sidan sover han bra när han väl somnat och kan ligga och dra sig ända till nio-tio på morgonen. I det avseendet brås han på sin far!

Semesterbilder

Nu är vi tillbaka i Umeå. Vi har haft en härlig semester men det är skönt att vara på hemmaplan igen - borta bra men hemma bäst! Totalt har vi avverkat ungefär 300 mil i bilen så det var skönt att kliva ur den igår kväll. Det har gått utmärkt att resa med lilleman. Han somnar så fort man startar bilen och han har för det mesta sovit sig igenom hela bilresorna. Han börjar också bli en sådan stor kille att han går att underhålla med sång, miner och roliga ljud när han är vaken. Vi har också upptäckt att han tycker om när vi läser för honom.

Matte har spelat två tävlingar under resan. Tyvärr lyckades han inte prestera så bra golf som han brukar. Jag och Theo får nog ta på oss en del av motgången genom att i viss mån flytta Mattes fokus från golf till familjeliv. Mellan tävlandet och tränandet har vi hunnit med shopping på Ikea och besök hos vänner i Götene. Efter några dagar i ett litet rum på hotell i Jönköping så tillbringade vi fyra dagar i en härlig skånelänga strax utanför Simrishamn. Vi hade tur med vädret och jag och Theo njöt av solen och omgivningarna. Havsutsikt, öppna landskap, blomsterprakt och äppelträd!

Midsommarhelgen hos familjen Rehn i Lund var väldigt lyckad. Jag och Theo fick för första gången spana in familjens senaste tillskott i form av sötnosen Linnéa, 9 månader. Gladare tjej får man leta efter! Midsommarafton firade vi med sillunch och grillning. Mellan sillen och köttet fick vi uppleva en rejäl hagelskur men solen lyste sedan på oss resten av kvällen. Midsommardagen, tillika min födelsedag, hade vi trevligt med Rehnarna hela dagen. Efter en lång promenad vid havet med utsikt mot Malmö och Köpenhamn var både jag och Matte beredda att flytta till Skåne. Theos present till sin mamma var en vändning från rygg till mage och tillbaka igen. Han verkade själv vara nöjd över sin prestation och trivs nu betydligt bättre med att ligga på mage.

Theo sov lite sisådär de senaste dagarna på resan och höll på att äta mig ur huset på nätterna. Nu när vi har kommit hem och han får sova i sin egen säng så verkar han ha återgått till sina vanliga sov- och ätrutiner. Skönt tycker vi!

Bilsemester

Matte kom äntligen hem till oss igår. Theo sken upp som en sol när han såg sin pappa så han verkar inte ha glömt honom :-)

Tidigt på morgonen imorgon drar hela familjen iväg på turne. Matte ska tävla och jag och Theo tänkte göra honom sällskap på resan. Första destinationen är Jönköping med övernattning i morbror Jonas lägenhet i Stockholm på vägen. När tävlingen i Jönköping är avklarad åker vi vidare till Österlen för ytterligare en tävling. Efter det väntar midsommarfirande i Lund innan vi åker norrut igen.

Igår provianterade vi inför resan; solskydd till bilfönstret och myggnät och solparasoll till vagnen bland annat. Det är mycket att tänka på och ta med när man ska resa med lilleman! Vi hann också med middag hos familjen Lundqvist och en snabb visit hos familjen Klaminder igår. Så här söta var Theo och Emma när de delade soffa.

Kille med klös

Nä, jag har inte varit i slagsmål. Jag har klöst mig själv i ansiktet. Därför har mamma satt vantar på mina händer...

Shortsväder

Jag och Theo njuter av värmen. Igår hade vi 30,5 grader varmt här i Umeå. Idag är det lite svalare och vi har firat nationaldagen med en promenad i solen.

Hemma på Vargvägen igen

8 130 gram - så mycket väger vår stora kille nu! Jag och Theo var till BVC igår för den vanliga vägningen och mätningen och för att Theo skulle få sin första vaccinationsspruta. Det gick bra när sköterskan stack in sprutan men när hon började spruta in vaccinet blev han väldigt ledsen. Stickandet var nog lika jobbigt för mamma som för Theo. Tur som var gick det onda över ganska fort och han log igen innan jag hade fått på honom kläderna. På kvällen verkade det som att han hade lite ont på benet efter sticket. Han var ledsen och extra klängig, ville absolut inte sitta i babysittern eller ligga själv. Inte ens den nya gungan dög. Bara mammas famn.

Nedan bjuder jag och Theo på några bilder från vår semester. Det var roligt att vara på resa men förstås mysigt att komma hem igen! Den allra sista bilden är efter gårdagens BVC-besök. Lägg märke till plåstret på hans lilla ben.

Bus med mormorsmor Gun

Kramkalas med bläckfisken

Theo grattar min faster Berit på födelsedagen

Morfar söver Theo.
Och sig själv...

Lek på sängen med mormor

Theo i famnen på min farmor Inga

Inga och farfar Rune
försöker muntra upp sitt
barnbarnsbarn.

Inga har gröna fingrar!

Solen steker och Theo tar det lugnt i skuggan.

Plåster på benet och tummen i munnen!

3 månader

Idag är det den första juni och Theo fyller 3 månader! Tiden med de här små liven går ju som bekant oerhört fort. I fredags skrattade han för första gången riktigt ljudligt när jag pussade honom på halsen. Efter det har han bjudit på högljudda skratt när man hissar upp honom i luften. Babyskratt är ju bara för härligt att höra!

Både jag och Theo har haft det roligt här i Gällivare och njutit av att ha sällskap på dagarna. Theo har hunnit med att bli beundrad av nästan hela släkten och alla grannarna på kvarteret. Igår var det kanoväder, 27 grader i skuggan!!, och Theo fick känna på utomhusluften nästan hela dagen. Men det tog på krafterna att vara ute. Han somnade kl tio igår kväll och vaknade kl tio imorse. Riktig sovmorgon för mamma Linda alltså.

Idag åker jag, Theo och mormor till Luleå. Mormor ska jobba och jag och Theo ska hälsa på vänner och bekanta. På tisdag åker jag och Theo vidare hemåt.